Монаштво

Одмах по изградњи Вазнесење је постало женски манастир. Тада je по благослову владике Николаја у Вазнесење дошла стара монахиња Параскева, родом из Босне, која се замонашила још 1914. године. Она je у Вазнесењу била кратко, па се упокојила. После њене смрти, дошла je из Јовања монахиња Capa, која тек што je стигла са пет својих сестара из Македоније, где je у обданишту „Богдају” у Битољу радила са сестром Надом Аџић. Нова настојатељица Capa имала je четири своје сестре, Антонину (Стојку Ђукетић), Агрипину (Стану Јаковљевић), искушеницу Ранку и Косану (касније монахињу Калиопу), a ускоро их je било осам сестара. To мало сестринство, на челу са енергичном и сналажљивом игуманијом Саром, веома брзо je довршило обнављање и манастира и конака и омогућило себи, истина, скроман, али пристојан, монашки живот. У жељи да помогне манастиру Capa je с благословом владике Николаја пошла у Босну 1939. године. У Босни je помагала народу у мисионарењу и вршењу хришћанске јеванђељске делатности неколико месеци, a народ je помогао преко ње манастир Вазнесење својим прилозима.

Видећи вишеструке способности матере Саре, владика Николај поверава њој и њеној сестри Антонини дечје хранилиште у Чачку. У јесен 1938. године он ће то хранилиште препустити јовањској монахињи Варвари и Ани, a матери Сари поверити да 1939. године оснује сестринство у манастиру Љубостињи. Тако она постаје можда прва игуманија тог угледног женског манастира и сестринства после царице Милице и Јефимије. Она ће за време рата 1943. године поднети велика страдања. Ценећи њен рад у манастиру, владика Николај написао je у Љубостињи поред већег броја књига, и књигу „Мудра игуманија љубостињска“.

Следеће, 1940. године у Вазнесење долази из Македоније игуманија Илина. Te године владика Платон затвара женски манастир Цапаре, a игуманија Илина са сестрама из манастира, монахињом Јелисаветом, монахињом Лидијом и својом братаницом искушеницом Лепосавом долази у Жичку епархију, где их владика Николај додељује манастиру Вазнесењу. Ту касније долази из Јовања у сестринство и друга Илинина братаница Дара (монахиња Дарија). Отац њен, схимонах Софроније, задржао се неколико месеци у Жичи, a када су Жичу 1941. године Немци бомбардовали и запалили, он као и још неки монаси из Жиче долази у Вазнесење, где остаје све до своје смрти 1951. године.

Нa тој дужности остаје до краја 1947. године. Тад су се све сестре из Никоља са својом игуманијом, због претњи и честих саслушања од партизанских власти, поново вратиле у манастир Вазнесење, одакле одлазе у Стару Србију – Косово, у манастир Драганац 1949. године. Из Драганца прелазе у Браничевску епархију, принуђене на даљу селидбу.

По одласку игуманије Илине из Вазнесења, у манастиру je остао једно време жички стари монах отац Тихон Ђурић. Он одлази у манастир Ћелије и Пустињу у Шабачко–Ваљевској епархији, a у Вазнесење ће доћи одмах после рата из Вујна жички ђакон Тимотеј Кнежевић, брат архимандрита студеничког оца Јулијана Кнежевића. Он je оболео у Жичи на плућима и умро у Вазнесењу 17. јануара 1950. године.

У то време био je у Вазнесењу и рођени брат оца Калиста, монах Михаило Милуновић, који je после Вазнесења био једно време у манастиру Рачи, као и у више других манастира. Гроб му се налази у манастиру Сићеву, у Нишкој епархији. После Михаила, у Вазнесење долази Михаило Филиповић, који једно кратко време проводи ту као искушеник, a затим постаје расофорни монах с монашким именом Аполоније. Имао je песничког дара и лепо je проповедао и мисионарио у народу на саборима и богомољачким скуповима. Владика Николај у писму свештенику Миливоју Маричићу од 22. јуна 1955. вели за њега да хоће да испише цркву вазнесењску фрескама и да му је за то потребно око два милиона динара. Свакако да je монах Аполоније тражио отуда из Америке помоћ у ту сврху, па владика оцењује да je за тадашње време опште кризе та количина новца много велика и да би он пре тај новац тада утрошио на жичке рушевине. Владика жички Василије Костић сменио je овог старешину са те дужности и уклонио из епархије из непознатих разлога. После Аполонија Вазнесење je било под управом Јовања. Једно кратко време 1968. или 1969. године била je у Вазнесењу и монахиња Агнија са три сестре из београдског (на Топчидеру) манастира Ваведења.

Јеромонах Сава Ћировић, je из Шумадијске епархије дошао у Вазнесење у септембру 1973. године. У исто време дошла je у Вазнесење из манастира Ралетинца у Шумадијској епархији монахиња Јелена Ђурић из Доњег Вакуфа са 4 или 5 сестара. 

Од јуна 2012. године Вазнесење је мушки манастир. Игуман манастира је архимандрит Тимотеј (Миливојевић). 

Истински молитвеник Цркве Христове отац Сава Вазнесењски (1924-2004)

Отац Сава, некадашњи духовник манастира Вазнесењана Овчару, потицао је из побожне куће Ћировића.Чланови ове благочестиве породице на Божији позив одговорили су тако што су себе и своје имање дали Светој Цркви да би заједно са многим блаженим душама чули одговор на питање које је некада у име свих њих изрекао Свети апостол Петар: „Ето, ми смо оставили све и за тобом пошли; шта ће, дакле, нама бити?“ (Мт. 19, 27) Млађи брат оца Саве и обе сестре су замонашени, као и њихови родитељи, а на породичном имању у Годачици основан је манастир са храмом посвећеним Светом Димитрију. Редак је пример овакве жртве у нашем православном свету. Ипак, необична побожност ових Христових светилника откривала се невеликом броју боготражитеља. Осећајући потребу за духовним руководиоцем имао сам прилику да ме рука Божија доведе у манастир Вазнесење где је отац Сава, дошавши још давне 1973. године, вредно радио и свакодневно служио Свету Литургију. Његове службе, на којима се предано молио, остале су трајно записане у срцима верних који су посећивали манастир и слушали реч Божију исказану кроз духовни опит истинског пастира. Запљускиван таласима благодати, у усрдној молитви, често дрхтавим и сузним гласом читајући Еванђеље, отац Сава је имао дар да буди успаване душе и уздиже ка Богу мисли и осећања присутних. Исто се може рећи и за његове беседе које су се у реду и миру, као продужетак Свете Литургије, настављале за манастирском трпезом, при чему се силина службе преносила на речи којима је отац, не- кад говорећи уопштено, а некад се обраћајући тачно одређеној особи и њеном проблему, крепио и лечио потребите. Тема беседе често је зависила од духовних потреба придошлих људи. У ствари, код оца Саве све је било у служби Богу и верном народу. Боравећи уз њега, из недеље у недељу, од празника до празника, трудили смо се да оно што је изречено запамтимо или запишемо, а када је то било благословено и да снимимо на аудио-траку. Тако би, подсећајући се оно га што нам је предато кроз очеву поуку, узрастали у побожности и истовремено примали утеху. 

Прве речи које сам забележио слушајући оца Саву гласе: „Све што је створено, сва творевина Бо- жија, створено је да слави Бога творца – и биљке и животиње и човек који је постављен над свом твари.“ Ове мисли исказао je човек који је свакодневно слу- жио Свету Литургију, упркос свим оскудицама и не- вољама, љубећи Бога свим бићем својим, непрестано Му приносећи на жртву свој труд. При крају овозе- маљског бивствовања, након благодарне Литургије, у својој последњој беседи за пуном манастирском трпезом, иако тешко болестан, отац је запевао хим- ну Светог Амвросија „Тебе Бога хвалим“, сведочећи да је његов живот био неугасиво кандило постојане вере и захвалне наде пред Богом. Између овог по- знатог завршетка очевих обраћања за трпезом кроз похвалну химну и наведених првих до мене дошлих његових речи у облику славословља, може се сагледа- ти васцели живот оца Саве који је био, пре свега, уз сав његов физички напор, велика духовна борба кроз непрестано благодарење Богу и радост у ДухуСветом. 

Отац Сава је био неустрашиви војник Цркве испуњен хришћанском радошћу и надом. Боравећи уз њега ми смо то осећали и желели да се увек изнова препоручујемо његовом старању и заштити. Из оче- вог крила изашло је мноштво верног народа Божијег – народа који је узимао на себе благи јарам Христов служећии остварујући се у свештеничком или мо- нашком чину или кроз брачниили лични подвиг. У његовој близини осећало се присуство рајске сладости. Облагодаћени старац је исијавао нешто бо- жанско и нама неизрециво, нешто чему смо тежили окупљајући се око њега. Све је чинио не би ли нас научио побожном и светом животу колико смо ми могли да примимо. Јављао нам је Бога живога, Бога откривеног човеку који је из љубави према људском роду подизао своје верне слуге да би у њима увек из- нова бивао посведочен. Таквог сведока ми смо на- шли у оцу Сави. 

За њега се говорило да је строги подвижник 118 који је некада у односу са другима бивао груб, често без зазора да добро преслиша и изгрди човека. Отуда је изненађујуће искуство било откривање његове бла- ге душе, осетљиве за сваки покрет, као и доживљај његове састрадалне љубави према палом створењу. Код њега се долазило на духовну проверу и утеху, са поверењем да се човеково грешно и напаћено биће може поново васпоставити и вратити на служ- бу Богу. Они који су скрушавали свој дух и стављали главу под његов епитрахиљ могли би то да посведо- че, као и чињеницу да никада није давао епитимије. Гледајући на оца Саву, на његово држање и по- крете, слушајући узвишене речи уста његових и дис- ање побожног му бића стицали смо уверење да нам је Бог родитељ који нас воли, верује у нас и помаже нам на нашем животном путу. Његова близина нас је подсећала на Христово обећање да ће бити са нама у све дане до свршетка века, уз благу опомену да без свадбеног руха не можемо ући у Царство небеско. Знали смо кад смо пред њим да не можемо бити как- ви било него онакви какве нас Бог жели и очекује. Његов поглед је блажио, али и прекоревао наше про- машаје подстичући нас на труд. Волео је некада да каже у непосредном обраћању: „Хоће ли бити шта од тебе?“ Зарад његове светости сви смо тежили ка томе да будемо истински хришћани, православни Срби, и за његовом трпезом постајали преподобни. Он би нас и умио и окрепио. Остајало је само отворено пи- тање какви ћемо бити када изађемо напоље, у свет. Али, чекао нас је он и тамо, јер смо често увиђали да ништа није сакривено од његовог прозорљивог ока. Зато смо желели да имамо његов благослов и молит- ву са собом, сладећи се и користећи се његовим стал- ним присуством и покровитељством. Бити уз њега значило је имати доживљај налик Откровењу, Бо- гојављењу, Васкрсењу душе и тела. Тада је постајало тако блиско сазнање и уверење да Господ долази. Чи- нило нам се некада да смо без страха могли рећи „Да дођи, Господе Исусе“ (Откр. 22, 20) или још чешће „Учитељу, добро нам је овде бити“ (Лк. 9, 33). Ипак, осећање да још нисмо приправни за Царство Божије терало нас је на дубља преиспитивања да бисмо ро- дили род достојан покајања. Стога смо увек изнова долазили код оца са оним што смо имали у себи не би ли се пред њим и за нас саме расветлио сопствени проблем. Од таквог духовника са даром изузетног расуђивања добијали смо решења у нашим недоуми- цама да смо пред њиховом савршеношћу могли само да кажемо „нека буде“, а потом испитујемо своју соп- ствену спремност да поверујемо и деламо. Отац Сава је био послушан монах, веран Црк-119 ви, иако је понекад у својим беседама умео да кри- тикује владику Стефана што је постајало повод поје- динцима неутврђенима у вери да се дрзну и заузму став најблаже речено критичара Цркве и црквеног живота. Заборављали су на очеве речи: „Ја то могу да кажем, али ви не можете!“ Тако је уразумљивао оне који би се погордили и помислили да могу равно- правно са њим, без жртвене љубави у себи, да нешто ураде или изрекну. Посебност његовог односа према владики Стефану била је позната, али и недовољно схваћена. На такав његов став доста је утицала одлу- ка поменутог Епископа да се забрани богослужење недељним и празничним данима у манастиру подиг- нутом на породичном имању Ћировића. Ту су, по благослову владике жичког Василија, пошто су пову- чени из манастира у којима су до тада живели, својe монашкo ткање наставили да обделавају његов брат и две сестре. Међутим, недуго затим уследила је по- зната забрана. Седам година је о. Серафим, недељом и празником, у време одређено за служење Свете Литургије, ишао за овцама које је напасао, читао Еванђеље, молио се и проливао сузе у чезнућу да слу- жи Ономе који му је све дао и коме је бескрајно бла- годарио. Стрпљиво је уздизао очи ка Богу и Божијој правди и смирено чекао да се открије истина и воља Божија у конкретном случају. Отац Сава је имао дру- гачији карактер од свог брата, па је гласно и отворено негодовао против поступка владике Стефана знајући да је све то плод туђих клеветаи да његови најмилији неправедно страдају. Као најстарији међу њима узео их је под заштиту. Слушајући извесне очеве беседе неко је могао помислити да је он непријатељски и не- измириво расположен према свом Епископу. Ипак, на опелу владики Стефану, које је одржано у мана- стиру Жича, отац Сава се појавио са својим сестрин- ством да испрати надлежног Епископа и покаже да је пре свега слуга Божији и човек Цркве Христове. Они који нису довољно познавали оца Саву, површно разумевајући његове речи, стицали су од- ређена уверења која су одговарала њиховом духов- ном стању и која су их доводила до претеране сме- лости да критикују Цркву и поједине епископе и свештенике. Тако је једном приликом оца посетило више монаха (за једног од њих се сматра да је био монах Акакије који је касније основао расколничку групу „зилота“– такозване „старокалендарце“) са намеромда га приволе њиховом мишљењу. Пошто су дошли у време вечере отац Сава их је, када нису хтели да устану на молитву „Оче наш“, добро изгр- дио рекавши им да би и католици устали из поштовања према молитви. Мислећи да ће код њега наћи разумевање, не само да нису нашли подршку за своје ставове него су се и лоше провели што на тај начин размишљају и негодују против Цркве коју је Христос засновао крвљу својом.

О очевом расуђивању говори ситуација из времена када су на рачун владике Лаврентија стизале замерке да претерано сарађује са представницима римокатоличке цркве. Чак су поједини духовници, имајући слично уверење, својим чадима бранили да се причешћују на службама код поменутог Епископа, а нарочито на празник Благовести када су се многи богомољци сабирали у манастиру Ћелије. Отац Сава је увек говорио да владику Лаврентија нико није рашчинио и да он све док је епископ наше цркве има благодат и да се код њега, као и код сваког другог епископа, може причешћивати. 

Такође, неки су негодовали што је манастир Успење на Каблару обновљен наводно „сумњивим“новцем господина Велимировића који је имао своју грађевинску фирму. На празник Успења, када је вршено освећење обновљеног манастира, многи су дошли на Свету Литургију у манастир Вазнесење не би ли чули шта отац мисли о овом чину. Знајући то, он је говорио да је сву ноћ уочи празника благодарио Богу слушајући како деца Божија тамо, преко пута њега, бдију и славе Бога и Пресвету Богородицу на начин како они знају. Ником од присутних после тога није падало на памет да доводи у питање светост места и манастира у коме је новопридошла монахиња пронашла уточиште за побожан живот. Подршку коју је она једном приликом добила када је њен манастир посетио отац Сава, са сломљеном руком у гипсу, прича је за себе.

Дошавши јој у посету, пошто је наишао на закључана врата, стари вазнесењски подвижник прескочио је ограду, заборавивши на своју повреду, и оставио своје даро- ве и писмо у коме је изражавао подршку и спремност да помогне према својим могућностима. Овај посту- пак искусног духовника, који је пуно година пре тога заједно са својим саподвижницима и са Божијом по- моћу од пустог места направио духовну оазу, био је поменутој монахињи топла добродошлица.То јој је уливало сигурност да Српска Света Гора крије у себи житеље који су себлагонаклоно осмехивали њеним побожним намерама. Исто тако, када се постављало питање личних докумената, отац је умиривао верне и позивао их на стрпљење и разум говорећи да се не прича много уна- пред о томе, него да ћемо кад дође време видети шта је то и заузети потребан став. Чврсто је веровао и на- дао се у Бога познавајући колика је величина Његове љубави и старања према човеку. Зато је учио да ни- каква устрашења не би требало да колебају и одвајају човека испод окриља милости Божије. Из истог извора проистицао је очев однос према пастирима Цркве Христове који се потврђивао и кроз поуке таквог светитеља као што је Силуан Атонски. Братијо, будимо послушни својим пастирима па ћемо сви живети у миру и Господ ће Духом Светим бити са свима нама. Епископи су наследници апостола, и по даној им благодати приводе нас Христу. Они нас уче покајању и да испуњавамо заповести Господње. Они нам про- поведају реч Божију да бисмо упознали Бога. Они нас упућују на пут спасења и помажу нам да се уздигнемо на висину смиреног духа Христовог. Они окупљају у крило Цркве обремењене овце Христове, да би душе њихове нашле мир у Богу. Када би људи могли да виде у каквој се великој слави налази свештеник кад служи, попадали би на земљу од тог виђења, исто као што би и сам свеште- ник, када би могао да види себе у каквој се небесној слави налази док служи, постао велики подвижник, само да не би нечим ожалостио обитавајућу у њему благодат Светог Духа. Свештеник је узвишено лице. Он је служитељ престола Божијег. Онај ко га ожалости, жалости Духа Светога који живи у њему. (Архимандрит Софроније, Старац Силуан, Ма- настир Хиландар 1994, 329-331).

Наведене речи Светог Силуана Атонског потпу- но одговарају науци коју сам имао прилике да чујем из уста оца Саве Вазнесењског. Тај однос према Цркви, епископима и свештенству може се видети из њего- вих обраћања верном народу у последњем периоду овдашњег живота, о чему најјасније говоре беседе на 122 Преображење и Ваведење 2003. године. Знајући да су му то последња поучења вољеном народу он напо- миње оно што је најважније – да будемо синови свет- лости, да имамо љубав и поверење према својим па- стирима и да у миру живимо побожно благодарећи Богу за све. „Није свештенство српско мала снага, то је велика снага. Тако наш Епископ (мисли на владику Хризостома из чије руке је у последњим данима свог живота примио Велику схиму), он је пун ревности да народу и свештенству говори, да их умоли да народу говоре о Богу, без обзира у којој средини живе. Ипак су они бољи путници у Царство Божије од обичног народа.“ (Сви одломци очевих беседа су записани са аудио-траке, без измена). У истој беседи помиње владику Лаврентија, истиче његову везаност за пра- вославље и наше новопросијавше светитеље као и важност дужне пажње према свештенству: „он да се одбрани, веру да брани, побожност да брани– хвали Јустина, хвали владику Николаја, а они нису за то. Они би да ми понижавамо наше свештенике, наше свештенство.“ На тај начин отац Сава је чувао до- стојанство епископа и свештеника и упозоравао на опасност лошег односа према клиру што се полако ширило као нека заразна болест и увлачило посте- пено и међу верни народ. За кратко време ово ће по- стати црквени проблем. Искусни духовник то препо- знаје и зато истиче следеће мишљење: „Наша Црква, наши епископи то су хероји, данашњи хероји су то… То су српски потомци, то су мученички потомци, то су чувари православља. Они неће попустити! Ако то и изгледа да они мало сарађују, а никад потпуно неће, никад неће онако како они желе… Има много свеш- теника, знајте добро, који ће бити хероји за право- славну веру, ако буде требало… Питајте наше архије- реје насамо и видећете како су тврди православци.“ Тако је отац говорио у последњим својим бе- седама, увиђајући да је неопходно да сачувамо здрав однос према Божијим посланицима јер је речено: „Ко вас слуша мене слуша, и ко се вас одриче, мене се одриче; а ко се мене одриче, одриче се Онога који је мене послао“(Лк. 10, 16). Да бисмо своју веру у Бога одржали у православљу неопходно је да буде- мо причасници благодати Божије постојано стојећи у Цркви Христовој, на шта нас подсећа и давно из- реченаистинада коме Црква није мајка, томе ни Бог није отац.Живот оца Савe и наука коју је пропове- дао извиру из јеванђелског подвига и потпуно су у сагласју са отачким учењем.

Јереј Александар Бојовић, парох студенички

ИМЕНИК БРАТСТВА, ОДНОСНО СЕСТРИНСТВА МАНАСТИРА ВАЗНЕСЕЊА ЗА КОЈЕ ПОСТОЈЕ ПОДАЦИ
  1. Игуман Силвестар, јеромонах који je 1570. године у Вазнесењу преписао са братством украсно четворојеванђеље.
  2. Монахиња Параскева, управљала манастиром 1937. године.
  3. Игуманија Capa Ђукетић, од 1937. до 1939. старешина манастира Вазнесења.
  4. Монахиња Антонина (Стојка Ђукетић), рођена сестра игуманије Cape, вазнесењска сестра од 1937. до 1939. године.
  5. Монахиња Агрипина (Стана Јаковљевић), 1937–1939.
  6. Искушеница Koca – Косана (монахиња Калиопа), 1937–1939.
  7. Искушеница Ранка (монахиња Евгенија), 1937–1939. Све су ове сестре с игуманијом Саром прешле у Љубостињу 1939. године.
  8. Игуманија Илина Стевановић, 1943–1946, 1947–1949, старешина манастира Вазнесења. 
  9. Схимонах Софроније Стевановић, отац Илинин, рођен je 1874. године. Дошао у Вазнесење из Жиче у време њеног страдања 1941. Умро 1951. Спомен му je подигао син Трифун, који je умро у Благовештењу као искушеник у познијим годинама 1979.
  10. Монахиња Јелисавета Паор. Дошла у Вазнесење 1940.
  11. Монахиња Лидија Бајић, 1940.
  12. Искушеница Лепосава Стевановић, 1940.
  13. Дара Стевановић (монахиња Дарија), прешла je из Јовања у Вазнесење 1942. По одласку игуманије Илине у Македонију, монахиња Дарија прима управу Сопоћана. Премештена je у манастир Гориоч код Истока са својим сестрама 1996. године.
  14. Монахиња Пелагија Кривокућа.
  15. Архимандрит Сава Кривокућа.
  16. Монах Тихон Ђурић, из Котешице код Ваљева. После бомбардовања Жиче 1941. прешао je у манастир Вазнесење. Потом je извесно време био духовник ћелијски и парох лелићки. Умро у манастиру Пустињи код Ваљева.
  17. Јеромонах Тимотеј Кнежевић, после страдања Жиче 1941, дошао je у Вујан, a затим у Вазнесење, где се и упокојио 1950. Има брата архимандрита студеничког Јулијана Кнежевића. Родом je из Виткова код Александровца.
  18. Монах Михаило Милуновић, брат јеромонаха Калиста.
  19. Михаило (монах Аполоније) Филиповић. 
  20. Монахиња Агнија, од Горњег Милановца.
  21. Монахиња Евлампија.
  22. Монахиња Марта.
  23. Искушеница Лепосава Стевановић.
  24. Монах Иринеј Богићевић из Крушевца. Рођен 1909. Умро 1996.
  25. Игуман Сава Ћировић, рођен у Гружи, у селу Годачици, 1924. године. Дошао у манастир Жичу 1943. Из Жиче прешао у Шумадијску епархију, где je провео извесно време као искушеник и монах. У Вазнесење дошао у септембру 1973.
  26. Монахиња Јелена Ђурић, настојатељица, дошла из Босне 1974. године
  27. Монахиња Теодора.
  28. Монахиња Ефросинија.
  29. Монахиња Христина.
  30. Искушеница Даница. 
  31. Искушеница Слободанка.
  32. Архимандрит о. Тимотеј, игуман манастира Вазнесење од 2012. године
  33. Јеромонах Орсесије
  34. Јеромонах Симеон
  35. Искушеник Предраг